تأمین پهنای باند در ایام نوروز با ۱۲ ایستگاه موقت تلفن همراه

غلام‌پور مطرح کرد؛ ...

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جواد غلام پور، مدیرکل استان قم، با اشاره به اینکه این استان در مسیر تردد ۱۷ استان به تهران قرار دارد و حضور گسترده زائران، گفت: در تعطیلات نوروزی پنج ایستگاه موقت تلفن همراه در اطراف حرم مطهر، هفت ایستگاه موقت تلفن همراه در اطراف مسجد مقدس جمکران و یک ایستگاه موقت در پایانه راه آهن قم مستقرشده است.

وی افزود: سرویس های مخابراتی و ارتباطی باید بدون هیچ گونه مشکل و اختلالی به مردم ارائه شود که در این راستا کمیته ارتباطات با حضور اداره کل ارتباطات استان و نمایندگان سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه وزارت و اپراتورها تشکیل شده است.

غلام پور ادامه داد: پیرو تشکیل این کمیته تمهیدات و هماهنگی های لازم از قبیل افزایش ظرفیت های ارتباطی، راه اندازی ایستگاه های موقت و مراکز ارائه خدمات و سرویس در مناطق پرتردد، ایجاد کشیک تیم های فنی و عملیاتی برای رفع هرگونه اختلال مخابراتی احتمالی در روزهای تعطیل تدارک دیده شده است و نمودار ترافیک مصرف کنندگان در ایام عید به طور مستمر پایش می شود.

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع شرایط بحرانی، زیرساخت های ارتباطی پایدار نقش اساسی را ایفا می کنند، افزود: با توجه به پیش بینی بارش به همه اپراتورها در خصوص تأمین دیزل ژنراتور سایت ها، بهسازی راه های دسترسی به سایت ها و نیز کشیک های ۲۴ ساعته نوروزی دستورات لازم داده شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: همه گروه های رفع نقص فیبر و نگهداری زیرساختی شرکت زیرساخت، شرکت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه در این استان درحالی آماده باش کامل هستند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین بررسی های صورت گرفته، هم اکنون وضعیت ارتباطات استان پایدار است، افزود: تمام واحدهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات در استان قم وضعیت ارتباطی استان را به صورت شبانه روزی تا پایان ایام تعطیلات نوروز، رصد می کنند.

غلام پور تاکید کرد: استان قم با داشتن محتوای اسلامی و وجود حوزه های علمیه، مرکز متعدد فرهنگی، مذهبی، مرکز داده امین و نیز شتاب دهنده های فعال در حوزه علوم اسلامی و انسانی ظرفیت تولید محتوای دیجیتال و غنی سازی محتوای اسلامی را دارد که هماهنگی بیشتر با متولیان دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۱ ازجمله انجام طرح پژوهشی تحلیل زیست بوم فاوا استان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، افزود: با توجه به اینکه اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت در استان قم انجام شده است، در حال حاضر افزایش توانمندی روستاییان در استفاده از فضای مجازی و نیاز به پهنای باند بیشتر در روستاها در اولویت برنامه ها قرار دارد و بر همین اساس در سال آینده ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری از محل طرح خدمات عمومی اجباری روستایی اجرا می شود و ۳۷ ایستگاه و مرکز ارتباطی به فیبر نوری متصل می شوند.

غلام پور با اشاره به افتتاح پروژه فیبر نوری برای نقاط شهری، به عنوان پروژه بسیار مهم برای بهبود ارتباطات ثابت، تصریح کرد: با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته و نیاز استان به پهن باند ثابت، برنامه داریم برای سال جاری، ۴۱۰ هزار خانوار شهری زیرپوشش فیبر نوری قرار گیرند.

وی به راه اندازی نخستین سایت نسل پنجم تلفن همراه در نزدیکی حرم مطهر در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: با این اقدام گام نخست برای توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا در استان قم برداشته شد.

دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیکی استان همچنین به استقرار پنجره واحد سامانه زمین به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار درسال جدید اشاره کرد و گفت: برای استقرار این سامانه در سطح استان، همکاری همه دستگاه های متولی حوزه زمین در راستای امکان سنجی نحوه اجرای طرح و شناسایی ظرفیت ها و چالش های موجود و همچنین فراهم کردن الزامات و مقدمات استقرار سامانه در سطح استان ضرورت دارد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گزارشی از شاخص های ارتباطی استان قم ارائه کرد و افزود: با توجه به افزایش شیوع امیکرون و اوج مصرف اینترنت در این ایام، پهنای باند ورودی استان از ۳۸۰ گیگابایت بر ثانیه به ۴۸۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته است و بر اساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات؛ ضریب نفوذ پهن باند استان به ۱۳۱ درصد و تعداد مشترکین پهن باند استان به یک میلیون و ۸۳۳ هزار و ۶۴۳ مشترک رسیده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم افزود: از دیگر اقدامات این اداره کل برای هموار کردن مسیر توسعه و رشد اکوسیستم نوآفرینی و حمایت از کسب وکارهای نوپای استان، ارائه تسهیلات از محل تبصره الف وب قانون بودجه ۱۴۰۰ است که تاکنون ۴ مورد از محل تبصره الف و ۴ مورد از محل تبصره ب تصویب شده است.

غلام پور در خصوص اقدامات موثر درسال ۱۴۰۰با اشاره به اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه خدمات حوزه فناوری اطلاعات به نقاط روستایی و دور از مرکز، گفت: با توجه به پیگیری های به عمل آمده و در راستای قطع وابستگی اهالی ساکن در روستاها، از مراجعه به شهرها، در سال جاری پروانه هشت دفتر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات روستایی صادر شد.

وی افزود: علاوه بر هشت دفتر روستایی، ۱۱ دفتر پیشخوان دولت شهری نیز پروانه فعالیت خود را دریافت و درمجموع ۷۸ دفتر پیشخوان شهری در حال ارائه خدمات به مردم استان قم هستند.

انتهای پیام/۳۰۰۴/

منبع: آنا