غربالگری بیش از ۲میلیون دانش آموز/ شرکت ۴۴۰ هزار دانش آموز در اعتکاف/ جذب ۸ هزار مربی پرورشی در آزمون استخدامی

...

در جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان اقدامات گذشته و برنامه های پیش رو تشریح شد. حجت الاسلام پورثانی در این جلسه با اشاره به نماد یا همان نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان؛ گفت: این نظام دارای دو سند پشتیبان است؛ یکی از این اسناد در سال ۱۳۹۴به تصویب رسید و مربوط به قانون حمایت از اطفال کودکان و نوجوانان است.

معاون پرورشی و فرهنگی با تاکید بر اینکه عملیاتی که از سال گذشته در نماد صورت گرفته است با هر آنچه در سال های گذشته برای نماد صورت گرفت؛ برابری می کند؛ گفت: غربالگری برای پایه های اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم در حوزه دانش آموزی صورت گرفت.

وی افزود: غربالگری در پایه های اول سوم و پنجم توسط آموزگار ابتدایی صورت می گیرد و پایه های هفتم، هشتم و دهم با کمک دانش آموز انجام می شود. پس از غربالگری، مشاوره تخصصی برای دانش آموزانی که نیاز به مشاوره دارند صورت می گیرد و در صورت نیاز مداخله هم انجام می شود. آخرین مرحله هم، مرحله ارجاع به مراکز مشاوره ای است.

پورثانی با اشاره به خط ارتباطی۱۵۷۰ گفت: تاکنون یک میلیون و دویست و هفتاد و دو هزار دقیقه تماس تلفنی با خط ۱۵۷۰ صورت گرفته است. در بحث ارتقای توانمندی اجتماعی دانش آموزان هم سه میلیون و نهصد و چهل و شش هزار و ۱۷۴ دانش آموز مشاوره داشتند. ۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دانش آموز هم مورد غربالگری و سنجش آسیب های اجتماعی قرار گرفتند .

معاون پرورشی و فرهنگی گفت: حمایت از ۲۰هزار مدرسه شناسایی شده در طرح نماد، انجام مداخله و ارجاع ۲۰۰ هزار دانش آموز در معرض خطر، گسترش مراکز رشد و مشاوره تربیتی از ۳۲مرکز به ۶۶۸ مرکز، ارتقاء شاخص های حرفه ای برای ۶ هزار نفر از مشاوران مراکز رشد و مشاوره، تشکیل ۳۲ کانون یاریگران زندگی برای مقابله با اعتیاد از اقدامات صورت گرفته در نماد است.

وی با اشاره به طرح فراگیر پرورشی گفت: این طرح در ۵ حوزه شایستگی برای دانش آموزان تدوین شده بود که صورت گرفت. در حال حاضر این طرح در کف مدارس در حال اجرا است مبتنی بر همین طرح فراگیر سامانه نورینو راه اندازی شد تا سامانه ای فراگیر برای فعالیت های پرورشی باشد. 

پورثانی گفت: در سال گذشته ۵ میلیون دانش آموز در فعالیت های پرورشی حضور داشتند که یکی از بهترین فعالیت ها تئاتر مدرسه ای بود که ۱۳ هزار گروه دانش آموزی در آن شرکت کردند. ۲۲۰ کانون فرهنگی هم به سینما مجهز شدند.

وی اعتکاف دانش آموزی برای اولین بار را یکی از قله های فعالیت های پرورشی در سال گذشته دانست و گفت: بالغ بر ۴۴۰ هزار دانش آموز در اعتکاف امسال شرکت کردند. چهار پویش سرود امسال در کشور انجام شد. بیش از یک میلیون و پانصد هزار در پویش های معاونت پرورشی شرکت کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی در خصوص برنامه های سال آینده گفت: برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی را در چهار حوزه ترسیم کردیم. که اقدامات تقنینی، اقدامات حوزه نیروی انسانی، اقدامات حوزه فضای تربیتی و اقدامات حوزه محتوا چهار حوزه مد نظر ماست. در حوزه تقنینی فعالیت های بی نظیری در حال انجام است. سند جامع هنر آموزش و پرورش در شورای عالی هنر در حال انجام است و این سند برای اولین بار است که در حال آماده سازی است. همچنین طرح تحول پرورشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه طرح غنی سازی اوقات فراغت یکی از طرح هایی است که طی اجرای سند تحول بنیادین عملیاتی شده است؛ گفت: آیین نامه اجرای فضاهای تربیتی برای اولین بار در حال تقنین است.آیین نامه استفاده از نیروهای مردمی و آیین نامه تشکیل سازمان اردویی وآیین نامه های اجرایی تحول معاونت پرورشی از دیگر آیین نامه های مدنظر ما است. 

پورثانی افزود: طراحی مدل کوچک طرح ولایت برای مدیران و مربیان سراسر کشور مد نظر ماست وبنا داریم طرح ولایت را برای مربیان پرورشی در خرداد برگزار کنیم که یک دوره ۴۰روزه است.همچنین بحث تربیت مربیان و مدرسان سرود و تئاتر، مربیان هنر در حوزه محتوا و برنامه را خواهیم داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: طرح بزرگ تربیت دانش آموزان توانمند سیاسی و اجرای هسته های سخت در کشور و پیاده سازی مدل جدید راهبری امور تربیتی در مدرسه طرح دیگر ما است. امسال ۸ هزار مربی پرورشی در این زمینه استخدام می شوند و برنامه محتوایی ویژه ای برای آنها اجرا می شود همچنین پیوند بین فضای درسی و فعالیت های پرورشی در چند حوزه مانند سرود و تئاتر را داریم.

منبع: اخبار علمی باشگاه‌خبرنگاران