فقط ۴ کشور این فناوری را داشتند | چاپ فلز با چاپگر پیشرفته ایرانی

یک شرکت دانش بنیان با تولید چاپگرهای سه بعدی فلزی با فناوری SLM که در انحصار معدود کشورهای خارجی است، امکان تولید مستقیم پیچیده ترین قطعات از فایل های سه بعدی را با بالاترین دقت فراهم کرده که تحولی بزرگ در زمینه تولید قطعات مورد نیاز صنایع نیروگاهی، خودرو، هوافضا و ... در کشور است.

فناوری چاپ سه بعدی SLM
چاپ سه بعدی Selective Laser Melting یک فرایند تولید سه بعدی فلزی محسوب می شود که در آن یک لایه از مواد پودری فلزی روی یک سطح مسطح قرار می گیرد و سپس یک لیزر با دقت بالا روی نقاط مشخصی از این لایه تابانده می شود. این لیزر باعث ذوب شدن مواد فلزی می شود و آنها را به لایه قبلی متصل می کند. پس از اتمام هر لایه، سطح پلتفرم فلزی به اندازه لایه جدیدی از پودر فلزی پایین می آید و فرایند، تکرار می شود تا تمام قطعه به طور کامل ایجاد شود. در نهایت، پس از اتمام فرایند چاپ، قطعه نهایی از پودر فلزی بیشتری که از آن استفاده نشده است، خارج می شود و قطعه نهایی، تمام شده و برای استفاده آماده می شود. چاپ سه بعدی SLM برای تولید قطعات فلزی با سطح دقیق و ویژگی های مکانیکی بالا استفاده می شود. .

تاریخچه
فناوری SLM به عنوان یکی از روش های چاپ سه بعدی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۵ در مرکز تحقیقاتی فران هوفر در شهر آخن آلمان و حین انجام یک پروژه تحقیقاتی و در قالب ثبت یک اختراع ارائه شد.

بیشتر بخوانید:

دوای دردها از فضا می آید | داروها در مدار زمین


ایران در کنار بزرگان این فناوری
به نوشته سایت معاونت علمی ریاست جمهوری، ساخت چنین چاپگرهایی تنها در انحصار ۴کشور آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه بوده و به دلیل تحریم ها، واردات این تجهیزات امکان پذیر نبوده است. «احمد فروزمهر»، مدیرعامل شرکت دانش بنیان سازنده می گوید: «فناوری SLM از پودر آلیاژ به عنوان ماده اولیه و لیزر به عنوان ابزار ساخت استفاده و امکان تولید قطعات با هر پیچیدگی را به طور مستقیم از فایل سه بعدی آنها فراهم می کند. در این فرایند از لیزر توان بالا برای ذوب پودر فلزی و آمیختن آنها به هم استفاده می شود. ازجمله موادی که در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند فولاد ابزار، فولاد زنگ نزن، کبالت کروم و تیتانیوم هستند.»

منبع: همشهری