عدم ابلاغ مصوبه تعرفه پزشکان توسط هیئت وزیران به نظام پزشکی

...

محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری سالروز ابلاغ سیاست های کلی سلامت گفت: سند سیاست های کلی سلامت در ۱۴ بند و ۹۲ مفهوم در زمینه های مختلف مانند دارو، سلامت و تجهیرات پزشکی آورده شده است.

وی افزود: نظام پزشکی معتقد است که عمل به سند راه برون رفت از مشکلات و مسائل مختلف است. از ۹۸۰۰۰ پزشکی عمومی،   در برخی از رشته ها  ۷۰ درصد از صندلی تخصص خالی می ماند. در چهار سال اخیر ۴۴۰۰ صندلی رشته بیهوشی پر شده که باید در این مدت بیشتر از این ظرفیت تکمیل می شد.

وی بیان کرد: ملاک نهایی تعرفه های پزشکی مصوبه هیئت وزیران است و هنوز به صورت رسمی در خصوص تعرفه پزشکی به نظام پزشکی ابلاغ نشده است.

وی تاکید کرد: علت فوت یک رزیدنت که نیروی وزارت بهداشت بود را مراجع ذیربط مانند پزشکی قانونی باید اعلام کند و سازمان نظام پزشکی در این زمینه مسئول نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: تمام پرونده های منجر به فوت معمولا پرونده های نشان دار محسوب نمی شود. در برخی از پرونده ها همکاران پزشک حدود ۱۰ درصد مقصر شناخته می شوند.

وی بیان کرد: بیمارستان ها باید همراه سرا با کمک وزارت بهداشت و خیرین سلامت بسازد و  این موضوع به معنای عدم  وجود تخصص در شهرستان ها  نیست.

وی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع تا به امروز به خوبی انجام نشده و قرار بود هیچ طرح توسعه ای بدون پیوست سلامت راه اندازی نشود.

رئیس زاده افزود: تقاضا های القایی بار زیادی از سلامت را به خود اختصاق داده که این موضوع هنوز به درستی اجرا نشده است. موضوع کیفیت ایمنی بیماران در این مدت و همچنین همگانی سازی پوشش بیمه های همگانی نیز از رشد خوبی داشته است.

رئیس زاده گفت: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال طرح خوبی است، اما منابع باید به موقع پرداخت شود.  

وی ادامه داد: تدوین تعرفه خدمات بر اساس شواهد و ارزش افزوده مصوب نشده است و این به نفع جامعه پزشکی و مردم نخواهد بود. تعرفه به قیمت واقعی نزدیک شود به سود مردم و جامعه پزشکی است. سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کرده و از میانگین کشور های منطقه پایین تر است.

منبع: اخبار علمی باشگاه‌خبرنگاران