تهدید فضایی روسیه | تنش در مدار زمین افزایش یافت

مدیر آژانس فضایی روسیه امروز شنبه گفت که احیای روابط عادی بین شرکای خود در ایستگاه فضایی بین المللی ISS و دیگر پروژه های فضایی مشترک تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که تحریم های غرب علیه مسکو لغو شود.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، دیمیتری روگازین، رئیس آژانس فضایی روسیه در پستی در شبکه های اجتماعی گفت: «هدف تحریم ها کشتن اقتصاد روسیه و فرو بردن مردم ما در ناامیدی و گرسنگی است تا کشور ما به زانو درآید. آنها در این کار موفق نخواهند شد، اما نیت شان روشن است».

او افزود: «به همین دلیل است که معتقدم احیای روابط عادی بین شرکا در ایستگاه فضایی بین المللی ISS و سایر پروژه ها تنها با رفع کامل و بدون قید و شرط تحریم های غیرقانونی امکان پذیر خواهد بود.

روگازین افزود که پیشنهادات آژانس فضایی روسیه در مورد زمان پایان همکاری بر سر ایستگاه فضایی بین المللی با آژانس های فضایی ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن به زودی به مقامات روسیه گزارش خواهد شد. او پیش تر گفته بود که تحریم ها می تواند شراکت آمریکا و روسیه در ISS را ویران کند.

با وجود تنش ها، یک فضانورد آمریکایی و دو فضانورد روسی روز چهارشنبه پس از خروج از ایستگاه فضایی با کپسول، به سلامت در قزاقستان فرود آمدند.

آژانس فضایی اروپا ماه گذشته اعلام کرد که همکاری با هتای روس خود را بر سر ماموریت کاوشگر «اگزومارس» ExoMars برای جستجوی نشانه هایی از حیات در سطح مریخ به حالت تعلیق درآورده است.

لحظه به لحظه با آخرین گزارش ها و تصاویر جنگ روسیه - اوکراین

شرکت ماهواره ای بریتانیایی OneWeb نیز ماه گذشته میلادی گفته بود که پس از لغو پرتاب ۳۶ ماهواره از پایگاه فضایی بایکونور روسیه در قزاقستان در ۴ مارس، به دلیل درخواست هایی که مسکو بر آن تحمیل کرده بود، با اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک قراردادی را به امضا رسانده است تا ماهواره های خود را به مدار بفرستد.

منبع: همشهری