رازهایی که سی‌تی‌اسکن یک مومیایی ۲۳۰۰ ساله فاش کرد | پسر طلایی مصر با ۴۹ طلسم عجیب

اسکن های روی یک مومیایی ۲۳۰۰ ساله، ۴۹ طلسم را در داخل و بیرون بدنش نشان می دهد که بسیاری از آنها از طلا ساخته شده اند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، محققان با اسکن هایی که روی یک مومیایی ۲۳۰۰ ساله انجام دادند، ۴۹ طلسم عمدتا ساخته شده از طلا را درون و بیرون بدن این مومیایی کشف کردند. 

جزئیات این کشف که در مجله «Frontiers in Medicine» منتشر شده، نشان می دهد که آن ها برای تجزیه و تحلیل بدن او بدون آسیب دیدنش، از آخرین فناوری های روز بهره بردند. روی بدن و درون این مومیایی که نام «پسر طلایی» روی آن گذاشته شد ۲۱ مورد از ۴۹ طلسم او از طلا ساخته شده است ، با این طلسم ها تزئین شده بود تا احتمالا بدنش برای زندگی بعد از مرگ آماده شود. 

دکتر سحر سلیم، استاد دانشکده پزشکی قاهره و یکی از نویسندگان مقاله گفت برای این جسد صندل هایی در نظر گرفته شده بود، برای اینکه بتواند در زندگی بعد از مرگ از تابوت خارج شود. بر اساس آیین کتاب مردگان مصریان باستان، متوفی باید قبل از خوانده شدن آیات بر جسدش، به نشانه پارسایی و پاکیزگی، صندل های سفید بپوشد. 

همه اندام های داخلی بدن مرده، به غیر از قلب، از بدنش و همین طور مغزش از طریق بینی خارج و با رزین جایگزین می شد. یک طلسم سنگ آمولت به شکل دوانگشت در کنار آلت تناسلی مومیایی، یک طلسم اسکراب طلایی قلبی شکل در جای قلب قرار داده شده بود و یک زبان طلایی در داخل دهان او وجود داشت.

این طلسم های گران قیمت و آیین مجللی که برای این مرده ۲۳۰۰ سال پیش انجام شده بود، نشان دهنده موقعیت اجتماعی و اقتصادی بالای او در طول زندگیش است. مصریان باستان معتقد بودند که وقتی ما می میریم، بدن روحانی ما به دنبال زندگی پس از مرگی مشابه چیزی است که در دنیای قبلی تجربه کرده است. با این حال، برای تجربه زندگی بعد از مرگ هر کس باید خود و به تنهایی، سفری پرخطر به دنیای اموات را آغاز می کرد و با قضاوت نهایی خود روبه رو می شد. 

برای همین است که بازماندگان هر کاری می توانستند می کردند تا مطمئن شوند عزیزشان به سعادت ابدی می رسد. طلسم ها در فرهنگ زندگی پس از مرگ مصر باستان کاربردهای مختلفی دارند و به نظر می رسد هر شیء زینتی، نماد چیز به خصوصی بوده و یا استفاده از آن هدف خاصی داشته است. 

برگ طلایی روی زبان و در داخل دهان مرده قرار داده شده تا پسر بتواند بعد از مرگ سخن بگوید. گره ایزیس یا تیتوس مربوط به الهه ایزیس، برای حفاظت این الهه در جهان پس از مرگ به این پسر مرده داده شده است. 

یک طلسم دیگر، با زاویه قائم به شکلی که دو ستون شاهین و شترمرغ آن نشان دهنده دوگانگی زندگی معنوی و مادی بود، برای ایجاد تعادل در زندگی پس از مرگ استفاده می شد. اسکاراب قلب به شکل سوسک نیز نقش مهمی داشت.

دکتر سلیم گفت: «از اسکاراب قلب در فصل ۳۰ کتاب مردگان سخن به میان آمده: در زندگی پس از مرگ هنگام قضاوت متوفی و میزان کردن وزن قلب او با پر توسط الهه مات اهمیت داشت.» 

این اسکاراب در حین مومیایی کردن در داخل حفره تنه قرار داده شده تا در صورت محرومیت بدن از این عضو، جایگزین قلب شود. در داخل تابوت مومیایی همچنین سر او با یک ماسک طلاکاری شده پوشانده شده بود و روی بدنش نیم تنه ای تزئین شده با سرخس که جلوی بدن را می پوشاند.

دکتر سلیم گفت: «مصریان باستان مجذوب گیاهان و گل ها بودند و معتقد بودند که آنها دارای جلوه های مقدس و نمادین هستند. در زمان دفن، دسته های گیاه و گل در کنار متوفی قرار می گرفتند. همچنین در هر دیدار با مردگان در اعیاد برای متوفی گل و گیاه می بردند.»

در میان ۴۹ طلسم به کار رفته در تدفین این مومیایی، علاوه بر گره ایزیس و اسکاراب طلایی، چشم هوروس و طلسم آخ ت هم دیده می شود. بسیاری از این طلسم ها از طلا ساخته شده اند و برخی از سنگ های نیمه قیمتی یا خاک رس پخته شده. هدف آن ها محافظت از بدن و نشاط بخشیدن به آن در زندگی پس از مرگ است. 

بیشتر بخوانید:

یک کشف جالب چند هزار ساله | این شمشیر تقلبی، اصل از آب درآمد

گروه دانشمندان این اکتشافات را با استفاده از سی تی اسکن انجام دادند تا به مومیایی آسیبی نرسد و البته کسی مزاحم او نشود. این مومیایی، ۱۲۸ سانتی متر قد دارد، صاحب جسد ختنه نشده و به نظر می رسد که به دلایل طبیعی مرده است. با وضعیت استخوان ها و دندان های عقل بیرون نیامده اش، تخمین زده می شود که این پسر بین ۱۴ تا ۱۵ سال سن داشته باشد. او دندان های خوبی داشته و هیچ نشانه ای از پوسیدگی و از دست دادن دندان یا هرگونه بیماری دهان و دندان در بررسی ها دیده نشد. 

این مومیایی در سال ۱۹۱۶ در گورستانی که در حدود ۳۳۲ تا ۳۰ قبل از میلاد در جنوب مصر مورد استفاده قرار می گرفت، پیدا شده و تاکنون بدون اینکه بررسی شده باشد، در زیرزمین موزه مصر قاهره نگهداری می شد. 

این یافته های تحقیقاتی هیجان انگیز مدیریت موزه مصر را بر آن داشت تا مومیایی را با نام مستعار پسر طلایی به سالن اصلی نمایشگاه منتقل کند. در جای جدیدش، بازدیدکنندگان می توانند مومیایی را در کنار تصاویر سی تی و نسخه چاپ سه بعدی طلسم اسکراب قلب تماشا کنند و تا حد امکان به شکوه تمدن مصر باستان نزدیک شوند.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: همشهری