یک دلیل جالب برای پیدا نکردن حیات در مریخ! | کشف این راز در قسمتی از زمین که شبیه به سیاره سرخ است

مطالعه ای جدید نشان داده است که احتمالا دلیل پیدا نکردن حیات در مریخ، ضعف فناوری هایی است که در اختیار داریم.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، پیدا نکردن حیات روی مریخ ممکن است یک دلیل ساده داشته باشد. مریخ نوردهایی که وظیفه کشف نشانه های زیستی را بر عهده دارند، ممکن است، حیات میکروسکوپی را تشخیص ندهند، تنها به این دلیل که ابزار آن ها برای این کار مناسب نیست. 

مطالعه ای جدید که در قدیمی ترین صحرای زمین انجام شد نشان می دهد که فناوری کنونی ما، حتی در تشخیص نشانه های حیات در سطح سیاره خودمان هم دچار ضعف است، چه رسد به مریخ. 

محققان پشت این تحقیقات استدلال می کنند که بدون بهبود توانایی ما برای شناسایی «ماده تاریک میکروبی» که مدت هاست مرده، درک حیات در مریخ همچنان برای ما دور از دسترس است. به خصوص اگر حیاتی که ما به دنبال آن هستیم میلیاردها سال پیش زمانی که این سیاره گرمتر و مرطوب تر از امروز بود، وجود داشته است. 

بیابان آتاکامای شیلی دارای یک دلتای باستانی به نام سنگ سرخ است که حاوی ماسه و سنگ غنی از هماتیت و گل سنگ است. از نظر زمین شناسی، این منطقه کاملا شبیه به بخش هایی از مریخ است، به همین دلیل است که اخترزیست شناسان اغلب از آن به عنوان مدلی برای سیاره سرخ استفاده می کنند.

هنگامی که محققان در شیلی کانی شناسی سنگ سرخ را با بهترین ابزارهای موجود امروزی آزمایش کردند، به نشانه های مرموزی رسیدند. تقریبا ۹ درصد از توالی های ژنتیکی به دست آمده با استفاده از توالی یابی نسل بعدی در دسته «طبقه بندی نشده» قرار گرفتند، در حالی که ۴۰ درصد از توالی های باقی مانده را نمی توان به چیزی خاص تر از بالاترین گونه ها، مانند سفارش ها یا دامنه ها اختصاص داد. محققان دانشگاه آتانومای شیلی Universidad Autónoma de Chile می گویند که یافته های آنها «درجات غیرمعمول و بالایی از عدم تعیین فیلوژنتیک» را آشکار می کند.

این تیم مفهوم جدیدی را برای نشان دادن این عدم قطعیت پیشنهاد کرده است، چیزی که آنها را میکروبیوم تاریک یا ماده تاریک میکروبی می نامند. این اصطلاح اساسا به میکروارگانیسم هایی اطلاق می شود که دانشمندان می توانند از طریق توالی یابی ژنتیکی بدون اینکه دقیقا بدانند چی هستند، شناسایی شان کنند.

محققان می نویسند: «بنابراین، میکروبیوم تاریک سنگ قرمز ممکن است توسط گونه هاای موجود واقعا متفاوتی که در هیچ جای دیگر روی زمین یافت نمی شوند تشکیل شده باشد، یا چنین میکروبیوم تاریکی در واقع نشان دهنده جامعه باقی مانده از گونه های میکروبی باشد که در گذشته های دور در دلتای سنگ سرخ زندگی می کردند و هیچ خویشاوندی از آن ها در پایگاه داده ها وجود ندارد.»

نمونه های سنگ قرمز نیز توسط ابزارهای بستر آزمایشی مورد استفاده در مریخ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، که نشان می دهد تشخیص میکروارگانیسم ها بسیار چالش برانگیزتر  و در اکثر موارد با فناوری کنونی غیر قابل تشخیص است.

سال گذشته، مریخ نورد استقامت در مریخ، هنگام عبور از دلتای رودخانه باستانی نشانه های قوی از مواد آلی پیدا کرد. در سال های قبل از آن، مریخ نورد کنجکاوی نشانه هایی از مولکول های آلی را هم در ماسه و هم در گل خشک شده کشف کرد. این اکتشافات امیدوارکننده هستند، اما مواد آلی نشانه مطمئنی از حیات نیست. هنوز مشخص نیست که آیا این مولکول ها واقعا منشأ بیولوژیکی دارند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

برف عجیب سیلیکونی در دل زمین | چرا اطلاعات درباره هسته زمین حیاتی است؟

محققان معتقدند که اگر نمونه های جمع آوری شده از مریخ به زمین آورده شوند، شانس بیشتری برای کشف حقیقت وجود دارد. اگر چه سال ها است که ناسا در حال برنامه ریزی برای آوردن نمونه از مریخ به زمین است، اما گفتن این حرف از انجامش راحت تر است. تاریخ این ماموریت ناسا در حال حاضر دهه ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰ تعیین شده است. امیدواریم تا آن زمان فناوری ما برای مشاهده دقیق تر، پیشرفته تر شود. 

این مطالعه در «Nature Communications» منتشر شد.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: همشهری