کشف ابزارهای جالب ۵۵۰ هزار ساله در یک غار | اجداد نئاندرتال‌ها چطور آتش روشن می‌کردند؟

ابزار سنگی ماقبل تاریخ که ۵۰ سال پیش در غاری در لهستان کشف شد، اخیرا به عنوان قدیمی ترین ابزارهای کشف شده در این منطقه شناخته شده است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، ابزارهای کشف شده در غار تونل ویلکی در مالوپولسکا بین ۴۵۰ هزار تا ۵۵۰ هزار سال قدمت دارند. این تاریخ گذاری ممکن است به دانشمندان این امکان را بدهد که درباره انسان هایی که آنها را ساخته اند و مهاجرت و سکونت آنها در اروپای مرکزی در طول ماقبل تاریخ اطلاعات بیشتری کسب کنند.

به عنوان مثال، چارچوب زمانی احتمالا به این معنی است که ابزارها توسط گونه انسانی منقرض شده هوموهیدلبرگ Homo heidelbergensis ساخته شده اند که معمولا به عنوان آخرین جد مشترک نئاندرتال ها و انسان های مدرن ما در نظر گرفته می شوند.  این بدان معناست که در زمانی که آب و هوای خشن اروپای مرکزی نیاز به تعدیل فیزیکی و فرهنگی قابل توجهی داشت، انسان ها در این منطقه سکونت داشتند. 

مالگورزاتا کوت، باستان شناس از دانشگاه ورشو در لهستان، در اکتبر ۲۰۲۲، زمانی که این تحقیق منتشر شد، گفت: «ما می توانیم محدودیت های احتمالات بقای هومو هایدلبرگ را بررسی کنیم و در  مشاهده کنیم که چگونه این انسان ها با این شرایط نامطلوب سازگار شدند.»

این غار در دهه ۱۹۶۰ حفاری شد و باستان شناسان در سال ۲۰۱۶ دوباره به این مکان بازگشتند. قدمت لایه های مواد متعلق به هولوکون است که قدمت آن به حدود ۱۱۷۰۰ سال پیش و پارینه سنگی میانه می رسد که تا ۴۰ هزار سال پیش امتداد دارد.

اما کلودیو برتو باستان شناس از دانشگاه ورشو فکر می کرد که این تاریخ گذاری با آنچه او مشاهده می کرد در تضاد است. او نتیجه گرفت که استخوان های حیواناتی که از این مکان به دست آمده تقریبا به طور قطع بیش از ۴۰ هزار سال قدمت دارند.

بنابراین، در سال ۲۰۱۸، کوت و تیمش به غار بازگشتند. آنها یکی از ترانشه ها فرورفتگی های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین را دوباره باز و بررسی کردند. آن ها لایه های مختلف مواد انباشته شده در طول سال ها را به دقت بررسی و مواد استخوانی بیشتری را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری کردند.

آنها دریافتند که لایه های بالایی حاوی استخوان های حیواناتی است که در اواخر پلیستوسن و هولوسن زندگی می کردند. اما لایه پایین قدیمی تر بود. این لایه شامل استخوان های چندین گونه بود که نیم میلیون سال پیش می زیستند: جگوار اروپایی Panthera gombaszoegensis گرگ مسباخ Mosbach جد گرگ های خاکستری مدرن و خرس دنینگری Ursus deningeri .

لایه ای که استخوان ها را به دست می آورد نیز حاوی شواهدی از کوبیدن سنگ چخماق بود، از جمله پوسته های سنگ چخماق و همین طور «پره هایی» که می توان از آن ها ابزارهای دیگر را شکل داد. چند ابزار تمام شده مانند چاقو نیز وجود داشت.

کوت توضیح داد: «از آنجایی که این اقلام از همان لایه استخوان ها هستند، سن شان بسیار نزدیک به هم است. این فرض با حفاری هایی که در سال ۲۰۱۸ در غار انجام دادیم، تایید شد. این حفاری ها آرایش لایه هایی را که نیم قرن پیش توسط محققان توصیف شده بود، تایید کردند. ما همچنین ضایعات تولیدی و استخوان های حیوانات بیشتری را کشف کردیم.»

بیشتر بخوانید:

تصاویر | کتاب عجیب مصریان باستان برای راهنمایی مردگان | ۱۶ متر طلسم برای زندگی پس از مرگ

او اضافه کرد که قبلا تنها دو مکان شناخته شده در لهستان با ابزارهای مربوط به همان دوره وجود داشت، اما آثار باستانی غار «Tunel Wielki» متفاوت است. چندین سایت باستان شناسی در این منطقه شواهدی از سکونت انسان های باستانی را نشان می دهند، اما همه آنها در فضای باز قرار دارند. 

او گفت: ما از اینکه نیم میلیون سال پیش مردم این منطقه در غارها اقامت داشتند شگفت زده شدیم، زیرا این مکان ها بهترین جا برای اقامت به حساب نمی آمدند. رطوبت و دمای پایین قاعدتا آن ها را از ماندن منصرف می کرد. از سوی دیگر، غار یک پناهگاه طبیعی است؛ فضای بسته ای است که احساس امنیت می دهد. ما آثاری پیدا کردیم که احتمالا نشان می دهد افرادی که آنجا مانده اند از آتش استفاده کرده اند و احتمالا همین امکان باعث شده در این غارها اقامت کنند.»

همچنین تکنیک مورد استفاده برای کوبیدن سنگ چخماق یافت شده در غار مورد توجه محققان قرار گرفت. این تکنیک ساده ترین روشی است که توسط انسان های باستان استفاده می شد. این تیم امیدوار است که برای جستجوی استخوان های هومو هایدلبرگ ها به غار بازگردد.

این تحقیق در «Scientific Reports» منتشر شد. نسخه ای از این مقاله برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۲ انتشار یافت. 

منبع: همشهری آنلاین

منبع: همشهری