کیهان را رها کنید، زمین را بگردید | شواهد این پدیده احتمالا در زمین پیدا می‌شود

محققان دریافتند که به جای جست وجوی کیهان برای نظریه های تکمیلی و اصلاحی روی نسبیت عام، می توانیم روی حرکات لرزه ای زمین تمرکز کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، آزمایش امکان مدل های گرانش متفاوت از نسبیت عام ممکن است از آنچه ما فکر می کنیم در دسترس تر باشد. تیمی از محققان پیشنهاد کرده اند که ممکن است بتوانیم از حرکات لرزه ای در خود زمین برای آزمایش گرانش اصلاح شده استفاده کنیم.

ما ۹۵ درصد از محتویات کیهان را نمی شناسیم. مجهولات که مجموعا به عنوان بخش تاریک شناخته می شوند، هم شامل ماده تاریک و هم انرژی تاریک است. به نظر می رسد ماده تاریک شکل غالب ماده در کیهان است و هر کهکشان حاوی ۸۰ درصد از این شکل نامرئی از ماده است. در همین حال، انرژی تاریک منبعی از انرژی است که تمام فضا-زمان را در بر می گیرد و مسئول گسترش شتابان کیهان است.

گفته ها درباره اینکه ماده تاریک و انرژی تاریک چیزهایی فیزیکی هستند بر این فرض استوار است که درک ما از گرانش درست است. در حال حاضر، بهترین درک ما از گرانش از نظریه نسبیت عام اینشتین است. این نظریه به ما می گوید که گرانش مظهر خم شدن و تاب برداشتن فضا-زمان است. از طرفی می دانیم که نظریه نسبیت عام ناقص است و در جاهایی مثل مرکز سیاهچاله ها، پاسخگو نیست. 

همین باعث شده که بسیاری در طول دهه ها نظریه های گرانش اصلاح شده را ارائه کرده اند که مجموعه ای از بسط و اصلاحات مدل اصلی اینشتین است. با این حال، همه این افزونه ها با یک سری موانع دشوار روبه رو هستند. ما نسبیت عام را در زمینه ها و مقیاس های مختلف آزمایش کرده ایم، بنابراین ساختن نظریه ای که به اندازه کافی با نسبیت عام متفاوت باشد تا بتواند ماده تاریک و انرژی تاریک را  توضیح دهد و در عین حال برای تمام محدودیت های مشاهداتی شناخته شده پاسخی داشته باشد، دشوار است.

هر چه راه های بیشتری برای کاوش در گرانش اصلاح شده ایجاد کنیم، بهتر است. بنابراین گروهی از محققان دریافته اند که ما لزوما نیازی به نگاه کردن به ستاره ها برای آزمایش تئوری های تغییر یافته گرانش نداریم، می توانیم روی زمین هم تمرکز کنیم. آن ها دریافتند که تحت گرانش اصلاح شده، امواج لرزه ای با سرعت های مختلف و به روش های مختلف در زمین در حرکت هستند. از آن جایی که ما بسیاری از خواص زمین را به خوبی می شناسیم، مانند جرم و لحظه اینرسی آن، می توانیم این دانش را برای استفاده از داده های لرزه ای برای محدود کردن نظریه های گرانش اصلاح شده به کار بگیریم. 

بیشتر بخوانید:

تصاویر جیمز وب معادلات را برهم زد | شناخت ما از تکامل کیهان به چالش کشید شده است

تا مدت ها برای توضیح و تفسیر داده های به دست آمده از زمین، نیازی به چیزی فراتر از تئوری انیشتین نداشتیم، اما هر چه ابزارهای اندازه گیری را توسعه دهیم و راه های بیشتری را جست وجو کنیم، به جاهای بهتری می رسیم.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: همشهری