چند ثانیه قبل از مرگ چه اتفاقی می‌افتد؟ ؛ جزئیات کشف جدید دانشمندان

دانشمندان متوجه شدند که چند ثانیه قبل از مرگ فعالیت مغز و قلب فرد افزایش پیدا می کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی میل، برخی از بیماران درست قبل از مرگ، افزایش فعالیت امواج مغزی را تجربه می کنند. نور در انتهای تونل که یک فرد درست قبل از مرگ تجربه می کند، می تواند ناشی از موجی از انرژی مشابه تشنج هنگام مرگ باشد.

محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از ابزاری که امواج مغزی را اندازه گیری می کند، دریافتند که افراد درست قبل از مرگ جهشی در فعالیت امواج گاما را در ناحیه ای از مغز که مسئول هوشیاری، خواب دیدن و توهم است، تجربه می کنند.

آنها بر این باورند که این موضوع علت گزارش هایی از دیدن نور روشن، شنیدن صداها، آواز خواندن و یا حتی رؤیاهای عزیزان در هنگام نزدیک شدن به مرگ است.

محققان با برداشتن ونتیلاتوری که افراد مورد آزمایش را زنده نگه می داشت، متوجه شدند که بیماران افزایش ضربان قلب همراه با افزایش فعالیت امواج گاما را نشان دادند. فعالیت امواج گاما سریعترین فعالیت در مغز است و با هوشیاری مرتبط است. سطوح بالای گاما معمولا با فکر شدید و افزایش تمرکز همراه است.

این تحقیق هنوز در مراحل اولیه خود است. این مطالعه فقط چهار بیمار را شامل می شود؛ اما دانشمندان امیدوارند که راه را برای درک بیشتر نحوه واکنش مغز به مرگ هموار کند.

نشانه های مشابهی از فعال سازی گاما در مغز در حال مرگ حیوانات و انسان ها با از دست دادن اکسیژن به دنبال ایست قلبی ثبت شد. از آنجایی که حجم نمونه کوچک بود، تیم دانشمندان در مورد هرگونه اظهارنظر جهانی در مورد پیامدهای یافته ها هشدار می دهد. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که نمی توان دانست که بیماران چه چیزی را تجربه کرده اند، زیرا آنها زنده نمانده اند.

مطالعات بزرگتر می تواند داده های بسیار مورد نیاز را برای تعیین اینکه آیا این انفجارها در فعالیت گاما شواهدی از هوشیاری پنهان حتی نزدیک به مرگ است یا خیر ارائه دهد.

منبع: فارس

منبع: همشهری