مچ‌بند محققان ایرانی برای هشدار سکته قلبی

اواخر سال۹۷، امیر چراغی در تاکسی دچار علائم سکته قلبی شد و پس از مراجعه به پزشک متوجه شد یک سکته را رد کرده است. او همان زمان به فکر ساخت دستگاهی به شکل هولتر برای پیش بینی و هشدار سکته قلبی و مغزی افتاد.

امیر چراغی که مهندس الکترونیک است، پس از تحقیق برای خرید چنین دستگاهی وقتی به نتیجه ای نرسید خیلی زود با همکاری یک تیم استارت آپی پروژه ساخت این دستگاه را کلید زد. دستگاهی که علاوه بر ثبت گواهی اختراع در ایران با هزینه شخصی، در خارج از کشور نیز ثبت اختراع شده است.

وجود زیرساخت های الکترونیک
امیر چراغی به عنوان مخترع این دستگاه که توانسته در کانادا و ژنو جوایز رقابت های بین المللی اختراعات نوآورانه را از آن خود کند می گوید: من با انجام تحقیقات بیشتر به این نتیجه رسیدم که زیرساخت الکترونیک برای ساخت چنین دستگاهی را داریم. بنابراین کار را با یک تیم حرفه ای آغاز کردیم. در فاز اول می خواستیم یک دستگاه پوشیدنی به شکل مچ بند هوشمند داشته باشیم که اگر علائم حیاتی فرد دچار تناقض شد یعنی کمتر یا بیشتر از حد معمول بود فقط با اعلام هشدار فرد و اطرافیانش را مطلع کند. اما پس از عبور از این مرحله به فکر گسترش فعالیت ها و ویژگی های دستگاه به شکل نرم افزاری و سخت افزاری افتادیم.

هشدار برای سکته
چراغی می گوید: ما طی انجام تحقیقات به مطالعه ای برخوردیم که در دانشگاه کمبریج روی ۳هزار نفر به مدت ۵سال انجام شده بود. در این مطالعه افراد هر هفته چکاپ می شدند و تمام اطلاعات آنها ازجمله میزان کلسترول، نوار قلبی و علائم حیاتی آنها ثبت می شد. طی این سال ها که تحقیقات در حال انجام بود تعدادی از شرکت کنندگان فوت کردند. محققان از آمار یک هفته گذشته افراد درگذشته که ثبت شده بود به ۱۶۱مدل رفتاری در بدن رسیدند که حاوی علائمی بود که احتمال سکته قلبی را بین ۲۴ ساعت تا یک هفته را نشان می داد. بنابراین ما تمام این تحقیقات رو کپی کردیم و به صورت الگوریتم در سرور خودمان گذاشتیم. در برنامه ای که برای اتصال مچ بند به گوشی هوشمند طراحی شده است، یک قسمت پروفایل وجود دارد که فرد تمام اطلاعات پزشکی ازجمله سابقه سکته در خود یا افراد درجه یک خانواده، میزان کلسترول، فشار خون و غیره را در آن ثبت می کند.

عملکرد حیاتی مچ بند هوشمند
به گفته چراغی، در واقع کار دستگاه سخت افزاری این است که در علائم حیاتی مورد نیاز ازجمله میزان اکسیژن خون، دمای بدن، ضربان قلب و فواصل بین ضربان را که می تواند نشانه ای از بیماری آریتمی باشد دریافت کند و به سرور ارسال کند. پس از آن سرور که مجهز به هوش مصنوعی است این علائم را در زمان واقعی با ۱۶۱ مدل رفتاری که در الگوریتم ثبت شده انطباق می دهد و اگر نزدیک به آن حالت ها باشد در مرحله اول اعلام می کند که تا چند درصد احتمال سکته وجود دارد و بهتر است به پزشک معالج مراجعه کند. البته این فاز هنوز ارائه نشده است و در مرحله تحقیق و توسعه است چرا که فعلا درصد آن ۶۷ است که برای اعلام به فرد پایین است و ما نمی توانیم چنین شوکی را به فرد بدهیم. بنابراین این فاز پس از اطمینان و بالا رفتن میزان درصد احتمالی، روی اپلیکیشن ارائه می شود.

هشدار روی گوشی

در حال حاضر روی اپلیکیشنی که با نامdocme  به دستگاه سخت افزاری متصل است یک پنل دکتران وجود دارد تا افرادی که دچار سکته شده و جان سالم به در برده اند یا فردی که عمل قلب باز انجام داده است با بستن مچ بند تحت نظر اطرافیان و پزشک متخصص باشد. این افراد از آنجایی که امکان عود مشکل قلبی را دارند می توانند علائم خود را با این مچ بند در اختیار خود، اطرافیان و پزشک معالج قرار دهند. به غیراز برنامه ای که روی گوشی خود فرد یا اطرافیان وجود دارد یک برنامه نیز روی آی پد پزشک نصب می شود تا وضعیت بیمار را از زمان بیداری، میزان اکسیژن، دمای بدن و ضربان قلب پیگیری کند. در این صورت اگر اتفاقی برای فرد بیفتد به دلیل اتصال مچ بند با برنامه همان لحظه با ۳ فرد منتخب در قسمت مخاطبین گوشی تماس می گیرد و لوکیشن فرد را نیز ارسال می کند. برای پزشک نیز یک پیام هشدار می رود تا درصورت لزوم سریع امدادرسانی شود.

جذب سرمایه
این مخترع می افزاید: فرایند دریافت گواهی ثبت اختراع در ایران فرایندی سخت و البته معیوب است. به گفته او تا ۲سال پیش برای انجام کلیه امور اختراع خود در ایران بسیار امیدوار بودند و نامه نگاری هایی را هم انجام می دادند. اما او به عنوان یک مخترع معتقد است؛ آیین نامه ثبت اختراع در ایران ایراد دارد. به همین دلیل است که ثبت اختراع را در کشور با هزینه شخصی و بدون حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری انجام داده است. چرا که از نظر او برای تله هلث وای هلث در ایران قانونی وجود ندارد و صندوق نوآوری برای حمایت در قالب تیم مشاوره، تیم وکلا و ارائه بودجه به تمام داده های طرح بدون بستن قرارداد محرمانگی نیاز دارد که در این صورت چیزی برای ثبت اختراع باقی نمی ماند و امکان سرقت ایده وجود دارد.

گزارش: زهرا حلجی

منبع: روزنامه همشهری

منبع: همشهری