خودروساز برقی ویتنام بالاتر از فورد و جنرال موتورز

ارزش سهام یک شرکت سازنده خودروی الکترونیکی در ویتنام به نام VinFast در نخستین روز معاملاتی به حدی بالا رفت که توانست از شرکت های مطرحی چون فورد و جنرال موتورز پیشی بگیرد.

به گزارش بی بی سی، سهام این شرکت که هنوز سودی به دست نیاورده است، در نخستین حضور در نیویورک، بالای ۳۷ دلار بسته شد. به این ترتیب ارزش سهام وین فست به ۸۵ میلیارد دلار رسید که بسیار بالاتر از ارزش ۴۸میلیارد دلاری فورد و ۴۶ میلیارد دلاری جنرال موتورز است. این در حالی است که غول های این صنعت و سازندگان جدیدتر برای  اشغال بخشی از بازار پررونق خودروهای برقی رقابت می کنند.
این افزایش ارزش سهام به ثروت فام نات وونگ رئیس و بنیانگذار وین فست، که قبلا ثروتمندترین مرد ویتنام بود، حدود ۳۹ میلیارد دلار اضافه کرد.

بیل روسو، بنیانگذار و مدیرعامل یک شرکت خودروسازی مستقر در شانگهای، گفت: سرمایه گذاران معتقدند که آینده از آن خودروهای برقی است و یک کشور آسیای شرقی با تولیدات ارزان قیمت به عنوان رقیبی برای ایالات متحده ظاهر خواهد شد. بازارهای بزرگ خودروهای برقی بر این باورند که با توجه به ژئوپلیتیک، این رقیب بزرگ ویتنام خواهد بود، نه چین.
به جای فروش سهام متعارف، وین فست با استفاده از یک شرکت پوسته یا شرکت خرید با هدف ویژه Spac وارد بورس شد. Spac ها اغلب توسط استارت آپ ها برای سرعت بخشیدن به روند کند و پرهزینه عمومی کردن یک شرکت خصوصی استفاده می شود. چندین سازنده خودروهای برقی ازجمله Lordstown Motors و Faraday Future در ۳ سال گذشته با استفاده از Spacs به صورت عمومی عرضه شده اند.

بیشتر بخوانید:

ببینید | خاص ترین خودروی بوگاتی معرفی شد | گلدن ارا با ویژگی های خیره کننده

وین فست همچنین با رقابت سختی روبه روست چراکه بازیگران اصلی برای تسلط بر بازار می جنگند. رهبران بازار ازجمله تسلا و BYD که اولی توسط ایلان ماسک و دومی توسط سرمایه گذار کهنه کار، وارن بافت حمایت می شود، قیمت ها را برای افزایش فروش کاهش داده اند. وین فست در نیمه اول سال جاری ۱۱۳۰۰ خودروی برقی تحویل داد. در مقایسه، تسلا بیش از ۸۸۹ هزار وسیله نقلیه در مدت مشابه تحویل داد. تسلا همچنان در صنعت خودروهای برقی پیشرو خواهد بود، اما رقبای زیادی مانند وین فست که یک پایه قوی برای موفقیت خود ایجاد کرده است، آن را دنبال خواهند کرد.

منبع: همشهری