هند از روسیه به ماه نزدیک‌تر شد | تلاش چاندرایان-۳ برای فرود

تلاش کشورهایی مانند هند، روسیه و چین برای پایان دادن به سیطره آمریکا در فضا با موفقیت هند برای نزدیک شدن به سطح ماه همراه بوده است.

همشهری آنلاین- زهرا خلجی: تقابل روسیه و هند برای صدرنشینی در رقابت نشستن روی سطح ماه، فعلا به سود هند در حال پیگیری است. آمریکا و چین هم برای رسیدن به رویای فرود روی سطح ماه مدت هاست در حال برنامه ریزی هستند، اما روسیه و هند قصد دارند زودتر از آنها این افتخار را به نام خود ثبت کنند. روس ها نیز با ماموریت لونار با پرتاب فضاپیمای Luna-۲۵ در اوایل این ماه، قدرت خود را در این زمینه به رخ نمایش گذاشتند. اما در حالی که فضاپیمای هندی چاندرایان-۳ موفق شده به مدار برسد و تصاویر مختلفی نیز ارسال کند، فضاپیمای روس ها با برخورد به ماه، در این ماموریت ناکام ماند.

رویای هندی

فضاپیمای هندی چاندرایان-۳ که در حال نزدیک شدن به قطب جنوبی ماه است موفق شده تاکنون از سطح ماه بگیرد. این تصاویر از نمای نزدیک نشان می دهد که فضاپیمای Chandrayaan-۳ مدت کوتاهی پس از ورود به مدار اطراف ماه موفق به عکسبرداری شده است. هندی ها ماه گذشته فضاپیمای خود را با هدف قرار دادن یک فرودگر بدون سرنشین در نزدیکی قطب جنوبی ماه، منطقه ای که قبلا هرگز فرودگری روی آن فرود نیامده بود به سمت ماه پرتاب کردند.

به گفته مقامات فضایی هند تصاویر گرفته شده توسط چاندرایان-۳ به تلاش آنها برای فرود فضاپیما در هفته آینده روی ماه کمک می کند. این تصاویر حفره های مختلفی را بر روی سطح ماه نشان می دهد، مانند دهانه ای که به نام فیلسوف ایتالیایی جووردانو برونو و دهانه برخوردی به نام هارکبی نامگذاری شده است.

سیاره زمین نیز در گوشه یکی از تصاویر قابل مشاهده است. این فضاپیما شامل یک فرودگر به نام ویکرام و یک ماه نورد به نام پراگیان است که ماژول پیشران سفینه در مدار اطراف ماه باقی می ماند تا به عنوان یک مدارگرد عمل کند.

ناکامی به سبک روسیه

در حالی که هندی ها تا اینجای کار موفق ظاهر شده اند، اما به نظر می رسید روسیه نتوانسته چندان موفق عمل کند. آژانس فضایی روسیه روز گذشته از ناکامی فضاپیمای لونا-۲۵ پس از قطع ارتباط با این فضاپیما خبر داد. این فضاپیمای روباتیک که به سمت سطح ماه حرکت کرده بود، با ماه برخورد کرده است. این آخرین شکست در سفر فضایی برای کشوری است که در جنگ سرد برای رسیدن به ماه است.

این در حالی است که سال ها پیش روسیه به عنوان اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که یک ماهواره، یک مرد و سپس یک زن را در مدار قرار داد. فرودگر Luna-۲۵، اولین پرتاب فضایی روسیه به سطح ماه از دهه ۱۹۷۰ است چهارشنبه گذشته وارد مدار ماه شد و قرار بود تا اوایل دوشنبه روی سطح ماه فرود بیاید. این فضاپیما دستور ورود به مدار را دریافت کرد که و برای فرود روی ماه آماده می شد تا اینکه یک وضعیت اضطراری غیرقابل توضیح رخ داد و تنظیم مداری رخ نداد.

قرار است یک کمیسیون بین سازمانی برای بررسی دلایل این شکست تشکیل شود. تصور روسیه این بود که Luna-۲۵ زودتر از سایر کشورهای با برنامه رسیدن به ماه، اولین ماموریتی باشد که به منطقه قطبی جنوبی ماه می رسد.

چرا ماه جذاب شد؟

چند کشور تاکنون برنامه های فضایی دولتی و خصوصی مختلفی برای رسیدن به ماه تدارک دیده اند. دلیل جذابیت رسیدن به قطب جنوی ماه این است که اخترشناسان معتقدند ممکن است یخ آبی در آن وجود داشته باشد که فضانوردان بتوانند برای ماموریت های فضایی آینده از آن استفاده کنند.

آمریکا در سال های اخیر چین و روسیه را در بسیاری موارد از جمله برنامه های هوا و فضا تحریم کرده است. پس از این تحریم ها بود که این کشورهای دارای قدرت فضایی، تصمیم گرفتند قدرت خود را به شکل مستقل به نمایش بگذارند تا به یکه تازی آمریکا در فضا پایان بدهند.

بیشتر بخوانید:

تصاویر ارسالی فضاپیمای هندی | چاندرایان-۳ پیش از فرود از سطح ماه عکس و فیلم گرفت

روسیه در سال های اخیر به نسبت سال هایی که به عنوان اتحاد جماهیر شوروی فعالیت می کرد، در صنعت فضایی ضعیف تر عمل کرده است. اما قصد داشت با ماموریت لونا-۲۵ بازگشت شکوهمندی به این صنعت رقم بزند که با این شکست، از رسیدن به هدف خود فعلا دور مانده است.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: همشهری