تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در دولت سیزدهم افزایش یافت

محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد، ۵۴درصد شرکت های دانش بنیان در استان تهران حضور دارند و این شرکت ها ۵۶درصد تسهیلات صندوق را جذب کرده اند. در این رتبه بندی، اصفهان با ۹.۲درصد و خراسان رضوی با ۵درصد در رده های بعدی دریافت تسهیلات هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، خیاطیان در ادامه با اشاره به رتبه و درصد تسهیلات سایر استان ها گفت: ۰.۴درصد شرکت های دانش بنیان در استان سیستان و بلوچستان حضور دارند که تنها موفق شده اند ۰.۰۵درصد از تسهیلات صندوق را جذب کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در دولت سیزدهم رشد خوبی در زمینه حمایت از شرکت های دانش بنیان داشته ایم و در این دولت، ۱۳همت تسهیلات به ۴۶۳۰طرح اختصاص داده ایم که این مقدار ۲ .۸برابر میانگین اعطای تسهیلات نسبت به دولت دوازدهم است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره خدماتی که این صندوق در اختیار دانش بنیان ها قرار داده است، گفت: با سرمایه ۳همتی صندوق، ۴۲همت با همکاری شبکه بانکی و بازار سرمایه در اختیار شرکت ها قرار گرفته است که از این میزان ۱۲همت تسهیلات، ۱۲همت ضمانت نامه، ۵همت سرمایه گذاری و ۱۵۵میلیارد تومان در قالب توانمندسازی بوده است.

سهم شبکه بانکی از این تسهیلات، ۱۵.۵میلیارد تومان است و صندوق توانسته است با یک همت هزینه و با کمک شرکت های سرمایه گذاری ۴همت سرمایه جذب کند. خیاطیان با اشاره به رونمایی از بسته رشد تولید محصولات دانش بنیان تأکید کرد: امروز فراخوان عمومی بسته رشد تولید محصولات دانش بنیان را رونمایی کردیم. طبق برآورد ما با این بسته و با تامین مالی ۱۰همتی، رشد ۱۰۰همتی فروش دانش بنیان ها محقق می شود. در این رابطه با ۴بانک هم توافق و با ۲بانک نیز تفاهمنامه امضا کرده ایم.

شرکت های دانش بنیانی که فروش کل آنها مطابق اظهارنامه مالیاتی سال۱۴۰۱ بیش از ۵میلیارد تومان بوده است، مشروط به داشتن یکی از 2شرط گذاشته شده می توانند در این فراخوان شرکت کنند. شرط اول این است که برنامه منسجمی برای افزایش فروش محصولات دانش بنیان خود در سال۱۴۰۲ داشته باشند، به شکلی که فروش شان حداقل 2برابر شود و فروش محصولات دانش بنیان شرکت در سال۱۴۰۲ به میزان ۱۰۰میلیارد تومان رشد کند. شرط دوم نیز این است که شرکت برنامه منسجمی برای افزایش ۳۰درصدی صادرات رسمی محصولات دانش بنیان خود در سال۱۴۰۲ داشته باشد. حمایت های صندوق در این طرح شامل معرفی شرکت ها به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات در گردش یک ساله تا سقف ۱۰۰میلیارد تومان با نرخ ۲۳درصد و بدون الزام به ایجاد میانگین موجودی یا مسدودسازی منابع توسط شرکت ها می شود.

منبع: همشهری