اصل ماجرا/ روش هم ترازی نمرات اصلاح می شود؟

درحالی که قرار است ۳۱ شهریور نتیجه نهایی کنکور امسال اعلام شود، هنوز اعتراض پشت کنکوری های سال های گذشته در مورد چگونگی محاسبه نمرات سوابق تحصیلی آنها به قوت خود باقی است.
روزنامه همشهری؛  گروه خانواده، رابعه تیموری :این داوطلبان با راه اندازی پویش و کارزارهای مختلف درخواست خود برای بازنگری در روش محاسبه سوابق تحصیلی دانش آموزان فارغ التحصیل سنوات گذشته را به گوش مسئولان سازمان سنجش رسانده اند. اصل ماجرای اعتراض پشت کنکوری ها که دستمایه راه اندازی این پویش ها شده این است که معتقدند در مصوبه تغییرات کنکور امسال، هم ترازی نمرات سوابق تحصیلی در سال های مختلف بر تعیین رتبه و نتایج کنکور فارغ التحصیلان سال های گذشته تأثیر منفی می گذارد و حق این داوطلبان تضییع می شود. در هم ترازی نمرات امتحان نهایی که جزو مراحل اجرای مصوبه کنکور ۱۴۰۲ است، نمرات فارغ التحصیلان هر سال با نمرات فارغ التحصیلان همان سال مقایسه شده، برای نمرات یکسان ترازهای یکسان درنظر گرفته می شود. این شیوه هم ترازی سبب شده نمره ۲۰ فارغ التحصیلان قبل از ۱۴۰۲، نسبت به فارغ التحصیلان امسال تراز کمتری داشته باشد. یکی از شرکت کنندگان در پویش می گوید: «ادعایی وجود دارد مبنی بر اینکه امسال امتحان نهایی به نسبت سال گذشته سخت تر بوده، بنابراین فردی که در سال۱۴۰۲ نمره۲۰ گرفته، نمره او با ارزش تر از دانش آموزی است که در سال۱۳۹۸ نمره۲۰ گرفته است. سؤالی که برای ما ایجاد می شود، این است که فارغ التحصیل سال۱۳۹۸ این امکان را داشته که نمره ای بالاتر از ۲۰ بگیرد؟» او درباره اهمیت و تأثیرگذاری این مسئله در تعیین رتبه داوطلبان کنکور می گوید: «تراز دانش آموزی که ۱۰سال پیش با معدل۱۷ فارغ التحصیل شده، ۵هزار محاسبه و تراز دانش آموزی که در سال۱۴۰۲ با همان معدل فارغ التحصیل شده، ۱۰هزار محاسبه شده است. درحالی که تراز نمرات بر نتیجه کنکور تأثیرات قابل توجهی دارد.» این داوطلب معتقد است اگر پیش از برگزاری کنکور نحوه هم ترازی نمرات داوطلبان به صورت کامل و شفاف اطلاع رسانی می شد، پشت کنکوری ها با شرکت در آزمون ترمیم معدل امسال تراز بهتری کسب می کردند. هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت کشور نیز این ایراد را به مصوبه کنکور وارد می داند و می گوید: «یکی از ایراداتی که دیده بان شفافیت و عدالت کشور و همچنین مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری به مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد می دانست، این بود که هم ترازی نمرات امتحانات نهایی در سال های مختلف، غیرممکن است و متأسفانه عملا این ایراد گریبانگیر داوطلبان سال۱۴۰۲ شده است.»
سبطی تصریح می کند: «تنها راه عملی تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتایج و رتبه های آزمون سراسری، لحاظ کردن سوابق تحصیلی به عنوان یک ماده درسی با ضریب بالا در کارنامه کنکور است.»
ارسال ۴۵ هزار اعتراض نسبت به محاسبه تراز به آموزش و پرورش سبب شده کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس این موضوع را در نوبت بررسی قرار دهد. احمد حسین فلاحی، سخنگوی این کمیسیون می گوید: «این موضوع در جلسه کمیسیون و با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور مورد بررسی قرار گرفت.  بسیاری از اعضای کمیسیون با مصوبه شورای عالی انقلاب مخالف بوده و نظر آنها مبتنی بر عدم اجرای مصوبه است، لذا اصلاحیه ای آماده کرده که در دستور کار صحن مجلس و در نوبت بررسی قرار دارد و این امکان وجود دارد که تغییراتی در مصوبه ایجاد شود.»

منبع: همشهری