چین به جنگ فضایی با هند می‌رود | ماه مقصد سال آینده چینی‌ها

رقابت فضایی بین کشورهای مدعی به مرحله ای شبیه جنگ فضایی رسیده است. پس از آنکه هند موفق شد به عنوان نخستین کشور فضاپیمای خود را روی قطب جنوبی ماه بنشاند، چین نیز اعلام کرده است سال آینده یک فضاپیمای بدون سرنشین به قطب جنوبی ماه می فرستد تا ۲کیلوگرم نمونه سنگ را به زمین بازگرداند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از آسیاتایمز، اداره ملی فضایی چین گفت که فضاپیمای چانگ-ای۶ را به دورترین نقطه ماه می فرستد که هنوز توسط دانشمندان کشف نشده است. این سازمان همچنین گفته است که ماهواره ای به نام Queqiao۲ یا Magpie Bridge۲ را برای انتقال ارتباطات به ماه و ازماه در اوایل سال۲۰۲۴ پرتاب خواهد کرد.

برخی از مفسران چینی گفته بودند که هند، نمی تواند به طور معتبر ادعا کند که به قطب جنوب ماه رسیده است و چین این شانس را دارد که در این زمینه پیشگام باشد. سال گذشته، اداره فضایی چین گفت که پرتاب Chang e-۶ در سال۲۰۲۵ انجام می شود. اوایل سال جاری، زمانبندی را به بین سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تغییر داد و اکنون هدف جدیدی برای سال آینده اعلام کرده است.

به گفته چینی ها، ۲ چیز وجود دارد که باید در مورد ماه نشین هندوستان روشن شود. اولا، توضیحات مربوط به محل فرود آن نادرست است. دوم، اینکه مردم نسبت به وجود یخ آب در قطب جنوب بیش از حد خوشبین هستند. فرودگر چاندرایان-۳ حداقل ۶۱۹کیلومتر با منطقه قطبی جنوبی ماه فاصله دارد، بنابراین اشتباه است که بگوییم هند به قطب جنوب رسیده یا حتی به آن نزدیک شده است.

بیشتر بخوانید: 

تصاویر | کشتی هوایی خورشیدی در آسمان | سفر به دور دنیا بدون انتشار گازهای گلخانه ای

چین می گوید کاوشگرماه چانگ ای-۶ که محموله هایی از فرانسه، ایتالیا، پاکستان و آژانس فضایی اروپا حمل می کند، به حوضه «آیتکن» در قطب جنوب ماه می فرستد تا به دنبال یخ و سنگ های باستانی باشد. وانگ کیونگ، معاون طراح ماموریت چانگ ای-۶ گفت: «فضانوردان زیادی تاکنون ۱۰بار نمونه های ماه را به زمین آورده اند که همه آنها در سمت نزدیک ماه انجام شده است.»

دانشمندان بر این باورند که نمونه های قدیمی تر خاک را می توان در قسمت دور ماه یافت.

وانگ گفت که نمونه های سنگ در سنین مختلف می توانند به دانشمندان در درک تاریخچه ماه کمک کنند. بسیاری از کشورهای جهان، ازجمله ایالات متحده، ژاپن و چین، در تلاش برای کشف قطب جنوب ماه هستند.

منبع: همشهری