استفاده از یک فناوری نانویی پیشرفته در یک گلخانه

یک تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای، حدود 2 سال است که از یک فناوری نانویی پیشرفته در تولید محصولات خود استفاده می‌کند. ...

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، یک تولیدکننده محصولات کشاورزی، از استفاده از فناوری نانوحباب در تولید محصولات کشاورزی خود خبر داد. فناوری نانوحباب، فناوری به روزی است که می تواند تغییرات و تأثیرات مفیدی را بر تولید محصولات و کالاهای مختلف استفاده شود.

در این فناوری نانویی، حباب های بسیار کوچک و در ابعاد زیر 200 نانومتر ساخته می شود و می تواند به عنوان واسطه ای برای انتقال و تحویل مواد به محیط مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند.

ولید اتحادی، تولیدکننده محصولات کشاورزی گلخانه ای، دو سال است که از فناوری نانوحباب برای تولید محصولات خود استفاده می کند. او از این فناوری برای کنترل سطح اکسیژن آب در کشت هیدروپونیک استفاده می کند. در کشت هیدروپونیک که به آن آب کشت یا کشت بدون خاک نیز می گویند، ریشه گیاه به جای خاک در محلول غنی از مواد مغذی با پایه آب رشد می کند.

استفاده از فناوری نانوحباب در این نوع از کشت محصولات، می تواند به کشاورز کمک کند تا تنظیمات بهتری را روی مواد غذایی یا اکسیژن مورد استفاده گیاه اعمال کند. نانوحباب ها می توانند مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را بهترین شکل ممکن تحویل دهند. این مواد می توانند کودها، محلول های معدنی، هورمون های رشد یا غیره باشند.

نانوحباب ها همچنین می توانند عوامل ضدآفت را به شکلی که در حداکثر تأثیر قرار گیرند، به گیاهان منتقل کنند. از طرفی، با استفاده از نانوحباب ها می توان آب را بهتر حفظ کرد و به گیاهان در مقدار دقیق تر و در لحظه ای که نیاز دارند، تحویل داد. این کار می تواند به افزایش بهره وری آب و جلوگیری از هدررفت آن کمک کند.

This browser does not support the video element.

 

گفتنی است، فناوری نانوحباب تنها در کشاورزی کاربرد ندارد و می تواند در صنایع مختلفی به کار گرفته شود. برای مثال در صنایع نفت و گاز، نانوحباب ها به عنوان وسیله هایی برای تحویل دقیق و کنترل شده مواد شیمیایی در مخازن نفتی استفاده می شوند. یا در پزشکی، این حباب های ریز در دارورسانی و تحویل داروها به اندازه کوچکتر و مستقیم تر به سلول ها در بدن انسان کاربرد دارند.

پایان پیام/

منبع: فارس‌نیوز