چه نوشیدنی هایی برای رفع عطش در ماه رمضان مناسب هستند؟

...

مصرف سبزیجات و میوه ها در میان وعده افطار تا سحر بسیار مهم است چرا که مصرف میوه و سبزی سبب رفع مشکل یبوست نیز می شود همچنین سبزی به دلیل نگه داشتن آب در خود تداوم و استمرار آب رسانی به بدن را نیز قوت می بخشد. 

۱. شربت آب لیمو: یکی از شربت هایی که از قدیم در فصل گرم مورد مصرف قرار گرفته، شربت آب لیمو است که پایه اصلی این شربت، عصاره لیموترش است که با آب رقیق می شود و همراه مقدار کمی قند یا شکر مورد مصرف قرار می گیرد؛ آب لیمو را به تنهایی نباید مصرف کرد، زیرا آب لیموی رقیق نشده روی مینای دندان تأثیر می گذارد و باعث تخریب آن می شود.

۲. خاکشیر:  خاکشیر در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و در رفع تشنگی و جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان موثر است. خاکشیر جزو آن دسته از خوراکی هایی است که خوردن آن باعث از بین رفتن عطش شده و بهترین نوشیدنی در ماه رمضان برای کاهش تشنگی است؛ یکی از مهم ترین عملکرد های شربت خاکشیر در ماه رمضان، ادرارآور بودن آن است در ماه رمضان، کلیه ها به علت کم آبی بدن دچار اختلال می شوند، شربت خاکشیر ادرار را افزایش می دهد، کلیه ها را تقویت و سموم را از بدن خارج می کند؛ این کار به خنک شدن بدن نیز کمک می کند در ماه رمضان، به علت کمبود آب بدن، پوست دچار خشکی و التهاب می شود. خاکشیر سرشار از امگا ۳ است و در درخشندگی و طراوت پوست نقش به سزایی دارد. همچنین خاکشیر، با افزایش اکسیژن پوست، سلول های پوستی را تحریک می کند و تولید فیبروبلاست را افزایش می دهد. 

۳. شیر و خرما: نوشیدن شیر و خرما سبب قوت گرفتن بدن شده و باعث می شود که دستگاه گوارش غذا ها را به خوبی هضم کند.

۴. کاسنی: کاسنی تنها عرقی است که ویژگی خنک کنندگی را دارد به همین توصیه می شود که نوشیدنی های مخصوص ماه مبارک رمضان مانند خاکشیر و تخم شربتی را با مقدار کمی کاسنی و گلاب ترکیب کرده و نوشید. 

همچنین نوشیدنی های دیگری مانند دم کرده نعناع و تخم شربتی نیز از جمله نوشیدنی های مفید جهت رفع عطش است.

منبع: اخبار علمی باشگاه‌خبرنگاران