تلاش اتحادیه اروپا برای کمک به ارتش ارمنستان

منابع خبری بعد از ظهر سه شنبه از تلاش اتحادیه اروپا برای کمک امنیتی به نیروهای مسلح ارمنستان خبر دادند. ...

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری بعد از ظهر سه شنبه از تلاش اتحادیه اروپا برای کمک به نیروهای مسلح ارمنستان خبر دادند.

به گزارش «رادیو اروپای آزاد» اتحادیه اروپا قصد دارد یک هیأت فنی به ارمنستان اعزام کند تا کمک های بشردوستانه به نیروهای مسلح ارمنستان ارائه کند.

«واسیلیس ماراگوس» رئیس هیات اتحادیه اروپا در ارمنستان، به سرویس ارمنی رادیو ارپای آزادی گفت که بروکسل این مأموریت را در ماه های آینده برای ارائه طرح های پیشنهادی ویژه برای کمک به ارتش ارمنستان ارائه خواهد کرد.

واسیلیس ماراگوس همچنین بر تعهد اتحادیه اروپا به تقویت همکاری با ارمنستان به ویژه در حوزه امنیتی تاکید کرد.

 دولت جمهوری آذربایجان تاکنون نسبت به این مسئله واکنشی از خود نشان نداده است.

ارتش جمهوری آذربایجان در سپتامبر امسال عملیاتی را در قره باغ آغاز کرد و پس از آن نیروهای ارمنی تسلیم شدند. دو کشور از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده اند، هرچند پیشرفت خاصی حاصل نشده و درگیری های مداوم مرزی ادامه داشته است. حمله غافلگیر کننده اخیر جمهوری آذربایجان آوارگی ساکنان ارامانه مقیم فره باغ را به همراه داشت.

در تحولی دیگر، ۶۰ سناتور آمریکایی روز سه شنبه به رهبری سناتور دموکرات «آلکس پادیلا» از «کالیفرنیا»  و «آنا اشو» از دیگر قانونگذاران این کشور از سران کنگره خواستند کمک های امنیتی به ارمنستان ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمینا» این کمک برای آوارگان لحاظ خواهد شد و قرار است روزهای آینده بررسی شود. در این نامه ۱۰ میلیون دلار کمک مالی نظامی خارجی ایالات متحده برای ارمنستان و درخواست کمک های بشردوستانه اختصاص داده شده تا در اختیار ارمنستان قرار گیرد.

سناتور پادیلا در این باره گفت: «حمله نظامی وحشیانه و بی دلیل  جمهوری آذربایجان به قره باغ کوهستانی در پی محاصره چندین ماهه کریدور لاچین، بحران انسانی وحشتناک ایجاد کرده و بیش از ۱۰۰۰۰۰ پناهجوی ارمنی قومی را مجبور به ترک خانه های خود کرده است.»

قانونگذاران کنگره نسبت به تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان و استفاده از «آذربایجان غربی» برای جنوب ارمنستان ابراز نگرانی کرده اند.

پایان پیام/

منبع: فارس‌نیوز