رونمایی از عمود پرواز سوئیسی هیدروژنی

یک استارتاپ هوانوردی سوئیسی از یک هواپیمای شیک عمودپرواز VTOL رونمایی کرده است و قصد دارد در سال ۲۰۲۵ آن را به آسمان بفرستد.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، طبق برنامه فعلی، این پرنده که «سیریوس ملنیوم» نام دارد، اولین هواپیمای هیدروژنی در آسمان خواهد بود که می تواند به صورت عمودی برخاسته و فرود بیاید.

تمام هواپیماهای عمودپرواز قبلی از سوخت جت یا باتری برای بلند شدن از زمین استفاده می کرده یا می کنند. استارت آپ هوانوردی سیریوس ای.جی در رونمایی از این هواپیما اعلام کرد که ۲جفت بال برای ترکیب آیرودینامیک یک جت با تطبیق پذیری هواپیماها و هلیکوپترها طراحی شده اند.»

این سبک از جت بسیار ساکت تر از هواپیماهای معمولی است، زیرا آنها کاملا هیدروژنی هستند.

این نه تنها باعث می شود که هواپیما از نظر میزان بلندی صدا فقط ۶۰ دسی بل داشته باشد، بلکه به این معنی است که باعث کاهش آلایندگی نیز می شود. چگالی انرژی هیدروژن سه برابر سوخت جت سنتی و بیش از صد برابر باتری های لیتیوم یونی است.

هر هواپیما با استفاده از ۲۰ فن الکتریکی که سیستم رانش آن را تشکیل می دهند، به صورت عمودی از روی زمین بلند می شود.

شرکت سازنده این هواپیمای فوق آرام برنامه هایی برای ایجاد دو مدل از جت های بدون آلایندگی برای اولین پرواز سال آینده نیز ارائه کرده است. «سیریوس ملنیوم» برای استفاده تجاری طراحی شده است و می تواند تا ۵ مسافر را حمل کند. اگرچه برد این هواپیما به ۱۰۵۰ کیلومتر کاهش یافته است، اما با این حال، هواپیما برای پروازهای منطقه ای مناسب خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

طراحی یک بال جدید برای هواپیمای مافوق صوت

هواپیماهای عمودپرواز معمولا در مقایسه با هواپیماهای تجاری سنتی دارای برد پروازی کمتری هستند؛ اگرچه آنها در تئوری در عملیات پرواز و فرود، سریع تر عمل می کنند.

منبع: همشهری