مقابله فناورانه با آتش از داخل خانه

حادثه هیچ گاه خبر نمی کند. این جمله کلیشه ای را همه ما بارها شنیده ایم، اما بسیاری از مردم بازهم از معنای آن غافل هستند و هرگز به این فکر نمی کنند که شاید یک روز حادثه ای هم گریبان آنها را بگیرد.

آتش سوزی ازجمله بلایایی محسوب می شود که به معنی واقعی کلمه، خانمان سوز است و برای تقابل با آن باید آمادگی کامل را داشت. شاید تصور بر این باشد که داشتن یک کپسول اطفای حریق می تواند کافی باشد. کپسول آتش نشانی لازم است، اما باور کنید که کافی نیست. فناوری اطفای حریق در اماکن مختلف ازجمله خانه ها و اداره ها، شامل مجموعه ای از راهکارها و تجهیزات می شود که به منظور پیشگیری، هشدار و اطفای حریق در آن مکان ها طراحی شده اند. این فناوری ها به گونه ای درنظر گرفته شده اند که امنیت ساکنان را در برابر آتش سوزی افزایش دهند. تجهیزاتی که مالکان یا هیات مدیره ساختمان ها اکنون با قیمت مناسب می توانند تهیه کنند تا از خسارات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

سیستم های اسپرینکلر خودکار


اسپرینکلرها به خطوط آب متصل هستند که می توانند آب را به محل مورد نیاز برای اطفای حریق هدایت کنند. سر این وسیله در سقف یا دیواره ها نصب می شوند. هر سر اسپرینکلر دارای یک المنت حرارتی است که در دمای معینی فعال می شود، معمولا این دما کمی بالاتر از دمای نرمال یک اتاق است. زمانی که دمای محیط به حد معینی برسد، المنت حرارتی که معمولا از جنس شیشه و حاوی مایعی با نقطه جوش پایین است، شکسته یا ذوب می شود و اجازه می دهد آب با فشار از سر اسپرینکلر خارج شود. اسپرینکلرها طراحی خاصی دارند و آب را به صورت یکنواخت در محیط پخش می کنند تا آتش را خاموش کند. در برخی سیستم ها، فعال شدن اسپرینکلرها همچنین می تواند باعث
روشن شدن سیستم های هشداردهنده شود و به سیستم مرکزی اطلاع دهد که در یک بخش خاص آتش سوزی رخ داده است.

دسترسی به تجهیزات اطفای حریق
از مهم ترین موارد برای مقابله با آتش سوزی کپسول های آتش نشانی، شیرهای آب و تجهیزات دیگر است که باید در نقاط قابل دسترسی در ساختمان وجود داشته باشند.

آموزش و آگاهی ساکنان
برگزاری دوره های آموزشی درباره نحوه استفاده از تجهیزات اطفای حریق و روش های ایمنی در زمان بروز آتش سوزی برای ساکنان و کارکنان می تواند، آمادگی برای مقابله با حریق را افزایش دهد.

فناوری سیستم های اعلام حریق جدید
بیسیم: همه تجهیزات ایمنی به صورت بی سیم به هم متصل هستند.
هوشمند آدرس پذیر: حسگرها اول پردازش لازم را انجام می دهند و بهترین دستور را به سیستم های اطفاء به مهم ترین نقطه ارسال می کنند.

محفظه سازی
طراحی ساختمان باید به گونه ای باشد که حریق به راحتی از یک بخش به بخش دیگر منتقل نشود. این کار با استفاده از دیوارها و کف های مقاوم در برابر آتش انجام می شود.

طراحی معماری ایمن
استفاده از مصالح ضدحریق در ساختمان و طراحی مسیرهای فرار ایمن درصورت آتش سوزی از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از بهترین مصالح برای جلوگیری از گسترش حریق را معرفی می کنیم.
بتن: به دلیل مقاومت بالا به کندتر شدن پیشروی آتش کمک می کند.
گچبری: گچبری مدرن از سیمان پرتلند، شن، ماسه و آهک ساخته شده و به عنوان ماده ای مناسب و مقاوم مقابل آتش به کار می رود.
سیمان آزبست: این ماده که از ترکیب ماده معدنی الیافی با سیمان پرتلند تشکیل می شود، از مقاومت بالایی در برابر آتش برخوردار بوده و نقطه ذوب آن حوالی 8710درجه سانتیگراد است.
شیشه ضدحریق: پنجره ها نقش مهمی از جلوگیری یا گسترش آتش سوزی دارند. یک شیشه مقاوم می تواند در برابر حرارت مقاومت کرده و نشکند تا مانع از گسترش حریق شود.

سامانه اعلام حریق
این سیستم ها شامل دتکتورهای حرارتی، دودی و گازی هستند که درصورت تشخیص خطر، هشدارهای صوتی و نوری را فعال می کنند.

بیشتر بخوانید:

تاریخ سازی ایلان ماسک | کاشت تراشه درون مغز انسان برای اولین بار


دریچه های دود
سیستم های تهویه ای که درصورت آتش سوزی، دود را از مسیرهای فرار مانند راه پله ها و آسانسورها دور می کنند.

منبع: همشهری