دقیق‌ترین نقشه کیهان که تلسکوپ فضایی ای روزیتا ترسیم کرد | ۷۰۰ هزار سیاهچاله حیرت‌انگیز و ۱۲ هزار خوشه کهکشانی

دقیق ترین نقشه جهان که تاکنون ترسیم شده است، ۷۰۰ هزار «سیاه چاله هیولا» را در تصویری حیرت انگیز نشان می دهد.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، محققان دقیق ترین نقشه پرتو ایکس کیهان را ترسیم کرده اند. به تازگی کنسرسیوم آلمانی ای روزیتا یا eRosita داده های جمع آوری شده توسط تلسکوپ فضایی اشعه ایکس خود را منتشر کرد.

محققان با استفاده از تلسکوپی که روی ماهواره Spektrum-RG قرار دارد، اولین کاتالوگ بررسی آسمان eRosita eRASS۱ را توسعه دادند. این کاتالوگ بزرگترین مجموعه ای از منابع اشعه ایکس است که تا کنون منتشر شده و شامل حدود ۹۰۰ هزار منبع جداگانه است.

اشعه ایکس شکلی از تابش الکترومغناطیسی است که با چشم غیرمسلح نامرئی است. با این حال، بر خلاف نور، اشعه ایکس انرژی بالاتری دارد و می تواند از بیشتر اجسام عبور کند. از این ۹۰۰ هزار سوژه که تلسکوپ پرتو ایکس رصد کرد، حدود ۷۱۰ هزارتای آن ها سیاهچاله های بسیار پرجرم در کهکشان های دوردست هستند. این نقشه همچنین حدود ۱۸۰ هزار ستاره پرتو ایکس در کهکشان راه شیری و ۱۲ هزار خوشه کهکشانی را نشان می دهد.

نقشه برخی ازسوژه های دیگر مانند ستارگان دوتایی ساطع کننده اشعه ایکس، بقایای ابرنواخترها، تپ اخترها و اجرام دیگر را هم با جزئیات نشان می دهد.

آندریا مرلونی، محقق اصلی eROSITA و اولین نویسنده مقاله کاتالوگ eROSITA می گوید: این ها اعداد شگفت انگیزی برای نجوم پرتو ایکس هستند. ما در مدت ۶ ماه نسبت به ماموریت های بزرگ XMM-Newton و Chandra که در نزدیک به ۲۵ سال طول کشیده اند، منابع بیشتری را شناسایی کردیم.

عکس | لویاتان کیهانی که تلسکوپ هابل ثبت کرد

محققان از این داده ها برای انتشار مقالات علمی در مورد یافته های جدید استفاده می کنند. این مطالعات «از سکونت پذیری سیاره ها تا کشف بزرگترین ساختارهای کیهانی» را شامل می شود. برخی از اکتشافات شامل تحقیق روی بیش از ۱۰۰۰ ابرخوشه کهکشانی و یک پل غول پیکر از گاز داغ است که دو خوشه کهکشانی را به هم متصل می کند.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: همشهری