ایران جزء ۶ کشور فعال در حوزه زیست فضایی

...

حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: دانش و تولید فضایی در گروی حوزه زیست فضایی هستند. در حوزه زیست فضایی فقط ۶ کشور با هم در ارتباط هستند که می توانند در تولید ساخت ماهواره با هم در تعامل باشند و ما جزء این ۶ کشور هستیم.

او گفت: افتخار بزرگ در این فرآیندها، در گروی هوش و ذکاوت علم بشری است. در تولید اجسام فضایی علم و پژوهش جوانان ایرانی مورد بحث قرار می گیرد که این پژوهش ها بر روی کپسول دوم نیز آزمایش می شوند.

دلیریان گفت: در بخش فضایی فرآیند ۱۰ ساله بر روی اجسام آزمایش می شود. در ساخت کپسول دوم، امکان مدیریت را خواهیم داشت که بتواند انسان را صحیح و سالم به فضا ببرد و بازگرداند.

او درباره توقف پایگاه فضایی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ گفت: این توقف چند ساله مانع از تولید نشد و با دانش فراوان توانستیم کپسول فضایی کابوس را تولید کنیم.

سخنگوی سازمان فضایی گفت: ساخت دومین کپسول انسان بر و پرتاب آن در سال ۱۴۰۴ در راه است. ایران بین ۱۱ کشور در چرخه صنعتی فضایی قرار دارد.  چرخه فضایی از تشکیل سه بخش به وجود آمده که در تولید یک ماهواره با هم سهیم هستند.

دلیریان درباره ارتباط ۱۱ کشور در تولید ماهواره های فضایی بیان کرد: در تولید ماهواره های فضایی هیچ کشور غربی دخالت ندارد.

او گفت: تصاویر ماهواره خیام باعث تداخل ارتباط در بین کشور ها شده است. تصاویر خیام نشان دهنده درستی اتفاقات فضایی است و بیشتر کشور ها از این اتفاق ناراضی هستند.

وی همچنین به فروخته شدن اطلاعات فضایی مدار ژئو در دنیا اشاره کرد و گفت: مدار ژئو در ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار دارد که بیشتر اطلاعات بانکی و کارت سوخت از طریق آن انجام می شود.

او گفت: ساخت ماهواره های فضایی با پرتابگر ها موازی هستند. نبود پرتابگر ها در صنعت فضایی باعث اختلال در سیستم فضایی می شود و ما باید به وسیله پرتابگر ها انسان را به فضا بفرستیم.

مشروح این گفت و گو در ویدیوی زیر قابل مشاهده است:

منبع: اخبار علمی باشگاه‌خبرنگاران