آیا می دانید مخترع پیامک یا SMS کیست؟

...

باشگاه خبرنگاران جوان - در دنیای کنونی که انسان ها دیگر کمتر فرصتی برای صحبت کردن با یکدیگر دارند، هر روزه شاهد خلق تکنولوژی جدیدی برای پر کردن این خلأ هستیم و به طود حتم از کاربردی ترین این اختراعات می توان به پیامک یا همان SMS اشاره کرد.

پیامک یا اس ام اس مخفف Short Message Service با نماد اختصاری SMS به معنی سرویس پیام کوتاه، سرویسی برای تبادل پیام های متنی از طریق گوشی های تلفن همراه و برخی وسایل دیگر مانند رایانه های شخصی است. اس ام اس یا همان پیام کوتاه یکی از فعالیت های پرسود برای شرکت های مخابراتی در کل دنیا نیز محسوب می شود.

با اینکه اضافه کردن قابلیت پیام رسانی متنی به دستگاه های تلفن همراه در اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده بود، اما اولین برنامه عملیاتی GSM گروه CEPT در دسامبر ۱۹۸۲ مورد تایید قرار گرفت و خواستار این بود که خدمات و امکانات ارائه شده در شبکه های تلفن عمومی باید در سیستم تلفن همراه در دسترس باشند.

سرانجام فناوری اس ام اس در سال ۱۹۹۲ میلادی در گروه سما تلکام شرکت مخابراتی ودافون در بریتانیا اختراع شد. نیل پاپ ورت، یکی از مهندسان این شرکت، که در ساخت این فناوری مشارکت داشت، در ۳ دسامبر ۱۹۹۲ اولین پیام کوتاه را که شامل متن کریسمس مبارک بود از طریق رایانه شخصی به ریچارد جارویس در انگلیس فرستاد. چون در آن زمان تلفن های همراه ساده بودند و صفحه کلید نداشتند، برای نوشتن پیام کوتاه از کامپیوتر استفاده شد. این سیستم در واقع به عنوان یک پیجر اداری برای گزارش رفت وآمد مدیران شرکت ها به منشی و دبیرخانه طراحی شده بود، اما به مرور زمان استفاده از آن گسترش پیدا کرد، به طوری که تا بیست سال بعد نقشی محوری در نحوه برقراری ارتباط میان انسان ها پیدا کرد و اینگونه به دنیای گوشی های همراه راه یافت.

اما پیامک یا همان اس ام اس از سال ۱۳۸۱ شمسی وارد ایران شد و تا پنج سال بعد فقط از نام «اس ام اس» برای آن استفاده می شد. تا اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال ۱۳۸۶ واژه های پیامک و پیام کوتاه را به عنوان معادل های فارسی این واژه خارجی برگزید.

هدف از اختراع SMS استفاده از این سیستم برای بهینه سازی تلفن همراه و انتقال پیام ها در مسیر هایی بود که هیچ ترافیک سیگنالی نداشتند و در ضمن کم هزینه بودند.

در ابتدا اکثر گوشی های موبایل از قابلیت ارسال SMS پشتیبانی نمی کردند و نوکیا در فنلاند اولین تولید کننده ای بود که در سال ۱۹۹۳ تلفن همراهی با قابلیت پشتیبانی از ارسال پیام های متنی SMS توسط کاربر را به بازار عرضه کرد.

اما کسی که به عنوان مخترع پیامک یا پدر اس ام اس مشهور است کسی نیست جز متی مکونن Matti Makkonen .

«متی مکونن» در ۱۶ آوریل ۱۹۵۲ میلادی در فنلاند چشم به جهان گشود. او یک مهندس در زمینه ارتباطات تلفن همراه بود که در ابتدا کار خود را با کمپانی نوکیا آغاز کرد. مکونن کسی بود که ایده ارسال پیام کوتاه از طریق شبکه های موبایل را مطرح کرد تا بدین ترتیب نامش برای همیشه در تاریخ ثبت شده و از او به عنوان خالق یکی از کاربردی ترین فناوری های ارتباطاتی تاریخ یاد شود. اما با این وجود وی همواره از اینکه به عنوان خالق پیامک نامیده شود امتناع می کرد و خود را خالق اس ام اس نمی دانست و معتقد بود که این فناوری حاصل تلاش جمعی بوده است.

با این احوال متی مکونن در سال ۲۰۰۸ توانست جایزه نوآوری اقتصادی در رشته کامپیوتر و ارتباطات راه دور را به خاطر کار بر روی پیام های متنی اس ام اس به دست آورد. وی سرانجام در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۵ در سن ۶۳ سالگی و پس از یک دوره مبارزه با بیماری درگذشت.

منبع: دیجی رو

انتهای پیام/

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران